Annetaanpa Ainon kertoa:
Olen ollut nyt viikon TET-jaksolla Sananhelinä
kirjakaupassa, viikko on ollut mukava ja työ monipuolista. Yksi syistä miksi
halusin juuri kirjakauppa Sananhelinään TET-jaksolle, oli se että olen aina
pitänyt kirjakaupan ilmapiiristä ja tunnelmasta. Toinen syy oli tietysti
rakkauteni kirjoihin.
Olen rakastanut
lukemista siitä asti kun opin itse lukemaan, mutta kirjoja ja mukaansatempaavia
tarinoita vielä kauemmin. Lapsena minulle luettiin paljon ja silloin kun ei
ollut kirjoja niin tarinat keksittiin itse. Luulen että intoni kirjoihin
pohjautuu juurikin näihin luku- ja tarinahetkiin. Alakoulun ensimmäisillä
luokilla rakastuin kirjojen ohella äänikirjoihin, sain levysoittimen
syntymäpäivälahjaksi ja sen jälkeen saatoin pysyä iltaisin tuntikausia
kuuntelemassa äänikirjoja ja askartelemassa. Nyt olen yhdeksännellä luokalla ja
äänikirjat ovat jääneet pois, kirjat eivät.
Yksi parhaista asioista lukemisessa on se että kirjat eivät
koskaan lopu. Lapsena kirjasuosikkeihini lukeutuivat ainakin Eemelin kootut
metkut ja Peppi Pitkätossu. Näitä molempia kyllä rakastan edelleen ja
valitsenkin ne aina iltasaduksi nuoremmille serkuilleni. Nykyisin laskisin
lempikirjoihini Holly Bournen kirjoittaman normaali-sarjan ja ikuiset
suosikkini Harry Potterit. Lapsena kävin usein kirjoja siskoni hyllystä, sieltä
kun niitä sai niin kätevästi. Lopulta siskoni kyllästyi jatkuvaan kirjojen
varasteluuni ja päätti perustaa kirjaston, taisin olla kirjaston ainoa asiakas
ja sain hienon päällystetyn kirjastokortinkin. Edelleen parhaat kirjat tulevat
siskoltani, ei tosin hänen omasta kirjastostaan vaan joko suosituksina mitä
lukea tai lahjapaketissa.
Sen lisäksi että lukeminen on oiva tapa siirtyä vähäksi
aikaa kiireisestä arjesta jonnekin aivan muualle, on sillä myös monia
positiivisia vaikutuksia ihmiseen. Lukeminen esimerkiksi kehittää empatiakykyä
ja siitä on apua muistille ja erityisesti muistin säilymiselle vanhentuessa.
Lukeminen myös luonnollisesti parantaa lukutaitoa, ja opettaa ymmärtämään
tekstien sisältöjä paremmin. Kyky ymmärtää ja tulkita tekstiä taas helpottaa
koulussa pärjäämistä ja parantaa näin koulumenestystä.
Miksi monet eivät hyödyistä huolimattakaan lue? Uskoisin
että lukeminen aloitetaan usein sen vuoksi että ilmapiiri siihen kehottaa.
Kouluilla on suuri rooli erityisesti pienten lasten lukemisen aloittamiseen.
Opettajien täytyisi ymmärtää että oppilaat ovat hyvin eri taustoista ja voi
olla että osa on tottunut lukemiseen jo lapsena kun taas osa on vasta
tutustumassa kirjojen maailmaan. Siksi olisi hienoa jos opettajat eivät vain
tökkäisi kaikille samaa kirjaa luettavaksi vaan oppilaille jaksettaisiin etsiä
sellaista kirjallisuutta joka oikeasti kiinnostaa. On nimittäin tärkeää että
jokainen löytäisi sen tyylilajin jota on kiva lukea. Tuskin ketään innostaa
lukea vaikkapa kauhukirjallisuutta vuodesta toiseen vaikka itse haluaisi lukea
fantasiakirjallisuutta. Minulle opettajan valitsemien kirjojen lukeminen alakoulussa
sopi, monelle muulle ei. Toinen syy ainakin nuorten, ja luultavasti kaikkien
muidenkin lukemisen vähyyteen voi olla kiire. Joka paikkaan pitäisi mennä ja
kokeisiin lukea. Tai vähintäänkin kirjoittaa essee. Ja sitten jos ei mitään
näistä tee niin ainakin ajattelee että kun pitäisi tehdä. Sitten kaiken sen työn
jälkeen ei monia huvita lukea yhtään mitään enää vapaa-ajalla.
Kaiken kiireen ja huiskeen keskellä kannattaa kuitenkin
joskus pysähtyä lukemaan hyvää kirjaa. Lukemista ei ole ikinä liian myöhäistä
aloittaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti